آشنایی با گزینش
کلیّات :
در راستای جذب نیروهای شایسته و صالح برای نظام اداری کشور و همچنین به منظور اجرای فرمان مورخ 1361/10/15 رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و ایجاد وحدت رویه و اعمال سیاست واحد در گزینشهای سراسر کشور قانون تسّری قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به سایر وزارتخانه ها و سازمانها و مؤسسات دولتی در تاریخ 1375/02/09 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تصویب آئین نامه اجرایی قانون مذکور در تاریخ 1377/07/11 جهت اجرا به کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها مؤسسات دولتی و… ابلاغ گردید. بر اساس بند 2 از ماده 10 قانون گزینش بررسی و تعیین صلاحیت اخلاقی ، اعتقادی و سیاسی متقاضیان مشمول این قانون قبل از ورود تا مرحله قطعیّت اشتغال (به تحصیل یا استخدام) بعهده گزینش بوده و همچنین طبق ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون گزینش امر گزینش و اجرای ضوابط و مقررات مربوط به آن درباره داوطلبان ورود به خدمت اعم از رسمی و غیر رسمی ( پیمانی قراردادی ، روزمزد و عناوین مشابه) و مشمولین قانون کار در کلیه دستگاههای مذکور در ماده واحدة قانون تسّری و ماده 2 قانون گزینش تابع احکام مقرر در قانون گزینش کشور و آئین نامه اجرایی آن خواهد بود.
ارکان گزینش کشور عبارتند از:
1- رئیس جمهور
2- هیأت عالی گزینش
3- هیأت های مرکزی گزینش
4- هسته های گزینش
تشکیلات گزینش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی :
الف) هیأت مرکزی گزینش:
هیأت مرکزی گزینش بعنوان مرجع گزینش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می باشد و اعضای هیأت مذکور که با حکم دبیر هیأت عالی گزینش منصوب می شوند عبارتند از:
1- نماینده وزیر
2- نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
3- نماینده هیأت عالی گزینش
هیأت مرکزی گزینش دارای یک دبیر می باشد که با پیشنهاد اعضاء هیأت مرکزی و حکم دبیر هیأت عالی گزینش به مدت 4 سال منصوب می گردد و انتخاب مجدد او بلامانع است . تغییر دبیر با تصویب هیأت عالی خواهد بود.
ب) هسته های گزینش:
هسته های گزینش در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و ستاد مرکزی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مرکب از 3 تا 5 عضو بوده و توسط هیأت مرکزی گزینش تشکیل و اعضای آن به پیشنهاد هیأت مرکزی و پس از تأیید صلاحیت آنان از سوی هیأت عالی ، با امضاء دبیر هیأت مرکزی گزینش منصوب میشوند.
هسته های گزینش دارای یک مدیر خواهند بود که با حکم دبیر هیأت مرکزی منصوب می شوند.
هسته های گزینش انجام مراحل اجرایی گزینش متقاضیان استخدام دردانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور وهسته گزینش ستاد مرکزی در وزارت متبوع ،انجام مراحل گزینش متقاضیان استخدام در ستاد مرکزی وزارتخانه ، سازمان بیمه خدمات درمانی ، سازمان انتقال خون ، انستیتوپاستور انستیتوتغذیه و بیمارستان قلب را عهده دار می باشند.
اهم وظایف هیأت مرکزی گزینش:
اهم وظایف هیأت مرکزی گزینش طبق قانون گزینش کشور و آئین نامه اجرایی این قانون به شرح زیر می باشد:
1. ایجاد ، تفکیک ، ادغام و انحلال هسته های گزینش طبق دستورالعملهای هیأت عالی گزینش
2. بررسی و انتخاب اعضاء هسته های گزینش ، مسؤول و معاونین دبیرخانه ومعرفی به هیأت عالی گزینش
3. رسیدگی به شکایات در مرحله دوم تجدیدنظر
4. اجرای مصوبات ، دستورالعملها ، بخشنامه ها و سایر امور محوله که از سوی هیأت عالی گزینش ابلاغ می گردد.
5. ایجاد هماهنگی، آموزش، بازرسی، نظارت و ارزشیابی عملکرد کلیه هسته های گزینش و تهیه بخشنامه های مربوطه
6. ارتباط و هماهنگی لازم با دستگاهها و مراجع ذیربط
7. پیشنهاد نمودار تشکیلاتی و بودجه هیأت مرکزی و هسته های گزینش تابعه به وزارت متبوع
8. رسیدگی به تخلفات گزینشی ( عدم رعایت قانون گزینش) کارکنان هسته های گزینش
9. ارزشیابی سالانه مسؤول و معاونین دبیرخانه هیأت و اعضای هسته های گزینش
ساختار و تشکیلات هیأت مرکزی گزینش :
در تاریخ 1375/01/02 بر اساس آخرین اصلاحات در ساختار تفضیلی واحدهای تابعه ستاد وزارت متبوع اختصاص 33 ردیف به هیأت مرکزی گزینش و 9 ردیف به هسته مرکزی گزینش شماره یک و 8 ردیف به هستة مرکزی گزینش شماره 2 از طریق سازمان اموراداری و استخدامی تأیید و ابلاغ گردید.
با توجه به سیاست کلی نظام درکوچک سازی ساختار اداری دولت ،طبق آخرین تعدیل انجام شده در ردیف های تشکیلاتی هیأت مرکزی ،تعداد ردیف های این هیأت وهسته های شماره 1و2 از 50 ردیف به 31 ردیف مستمر و7 ردیف موقت (#) تعدیل یافته است.چارت تشکیلاتی هیأت مرکزی و هسته های مرکزی شماره 1و2 بر اساس آخرین تغییرات درصفحه 5 درج شده است.
لازم به ذکر است شرح وظایف پستهای سازمانی هیأت مرکزی و هسته گزینش منطبق با حدود وظایف و اختیارات هیأت های مرکزی و هسته های گزینش مصرح در قانون و آیین نامه اجرایی قانون گزینش کشور و دستورالعمل های مربوطه تهیه و تدوین گردیده است.
آئیننامه اجرایی قانون گزینش کشور
کمیسیون مشترک آموزش و پرورش و امور اداری و استخدامی مجلس شورای اسلامی بر اساس
فرمان مورخ 1361/10/15 حضرت امام خمینی (ره)و به استناد ماده (18) قانون گزینش
معلمان مصوب 1374/06/14 و قانون تسری قانون مذکور مصوب 1375/02/09 آئیننامه اجرایی
را بنا به پیشنهادهیأت عالی گزینش، به شرح ذیل تصویب نمود:
فصل اول - کلیات
ماده 1 - در این آئین نامه عبارات اختصاری زیر جایگزین عناوین کامل آنها میگردد:
الف -"هیأت عالی" به جای هیأت عالی گزینش
ب - "هیأت" به جای هیأت مرکزی گزینش
ج - "هسته" به جای هسته گزینش
د - "نهاد" به جای نهاد ریاست جمهوری
هـ - "سازمان" به جای سازمان امور اداری و استخدامی کشور
و - "قانون گزینش" به جای قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب
1374/06/14 مجلس شورای اسلامی.
ز - "قانون تسری" به جای قانون تسری قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش
به کارکنان سایر وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهایدولتی و نهادهای انقلاب
اسلامی مصوب 1375/02/09 مجلس شورای اسلامی.
ماده 2 - امر گزینش و اجرای ضوابط و مقررات مربوط به آن درباره داوطلبان ورود به
خدمت اعم از رسمی، غیر رسمی (پیمانی - قراردادی -روزمزد و عناوین مشابه) و
مشمولین قانون کار در کلیه دستگاههای مذکور در ماده واحده قانون تسری و ماده (2)
قانون گزینش تابع احکام مقرر درقانون گزینش و این آئین نامه خواهد بود.
تبصره 1 - هرگونه جذب و بکارگیری منوط به رعایت ماده فوق میباشد و پرداخت هرگونه
وجه بدون رعایت ماده فوق غیر قانونی است.
تبصره 2 - اعزام به مأموریت ثابت خارج از کشور، مأموریت یا انتقال به دستگاه دیگر
در مشاغل حساس، بورسیه شدن (دورههای بلند مدت) وهمچنین پذیرش داوطلبان مراکز
آموزش عالی وابسته به دستگاهها منوط به تایید گزینش است.
تبصره 3 - گزینش کارکنان وزارت اطلاعات از شمول این آئیننامه مستثنی بوده و تابع
مقررات مربوطه خواهد بود.
فصل دوم - ضوابط عمومی و ضوابط انتخاب اصلح
ماده 3 - ضوابط عمومی گزینش اعتقادی، اخلاقی و سیاسی کارکنان موضوع این آئیننامه
ضوابط مقرر در ماده (2) قانون گزینش است و التزامعملی به احکام اسلام مندرج در
ماده مذکور عبارتست از:
1 - عمل به واجبات از قبیل نماز، روزه و...
2 - اجتناب از محرمات (عدم ارتکاب به معاصی کبیره)
ماده 4 - جزئیات مصادیق ضوابط عمومی و انتخاب اصلح (ضوابط عمومی و ملاکهای تقدم)
، ضوابط و معیارهای حاکم بر گزینش کشور ودستورالعملهای مورد نیاز توسط هیأت عالی
تنظیم و ابلاغ خواهد شد. در تعیین موازین شرعی و تطبیق کلیه امور گزینش با مبانی
فقهی، هیأت عالیحسب آراء فقهی حضرت امام خمینی (رض) و ولی فقیه اقدام خواهد کرد.
تبصره 1 - امر گزینش در مشاغل حساس و همچنین موارد خاص بر اساس ضوابط انتخاب اصلح
انجام خواهد شد.
تبصره 2 - اعزام به مأموریت ثابت خارج از کشور از مصادیق موارد خاص و مشاغل
آموزشی، امنیتی از مصادیق مشاغل حساس محسوب گردد.تشخیص سایر موارد خاص با هیأت
عالی خواهد بود و موارد حساس به ترتیب مقرر در ماده (41) تعیین خواهد شد.
فصل سوم ـ تشکیلات، حدود وظایف و صلاحیتها
الف - هیات عالی
ماده 5 - دبیر هیات عالی گزینش که به پیشنهاد اعضاء هیات عالی و حکم رئیس جمهور
منصوب میشود همتراز مقامات موضوع بند (ب) تبصره(2) ماده یک قانون نظام هماهنگ
پرداخت (استانداران، سفرا) میباشد.
تبصره - در صورتی که رئیس جمهور به استناد ماده (6) قانون گزینش، اجرای قانون را
به دیگری واگذار نماید حکم دبیر هیات عالی به ترتیب فوقتوسط وی به عنوان ریاست
هیات عالی گزینش صادر خواهد شد.
ماده 6 - هیات عالی با همکاری هیاتها و دستگاههای ذیربط نسبت به ایجاد و توسعه
بانک اطلاعاتی گزینش کشور اقدام مینماید.
تبصره - هیاتها و مراکز اطلاعاتی، دستگاههای اجرایی و قضایی و نیروی انتظامی،
سازمانهای حفاظت و اطلاعات و عقیدتی - سیاسی نیروهایمسلح مکلفند همکاریهای لازم
را در این زمینه حسب نظر هیات عالی معمول دارند.
ماده 7 - هیات عالی موظف است نسبت به تدوین نظام جامع آموزش گزینش کشور با
استفاده از تجارب عملی و پژوهشهای بنیادی و کاربردی درمتون فقهی و دستاوردهای
علمی اقدام نماید و با توسعه پژوهشها نسبت به دستیابی به روشهای بهینه انجام کار
مبادرت ورزد. هیات عالی میتوانددورههای مزبور را رأسا اجرا و یا اجرای آن را به
هیاتها تفویض نماید.
تبصره 1 - استفاده از مزایای استخدامی دورههای آموزشی مزبور با کسب مجوز از
سازمان صورت خواهد گرفت.
تبصره 2 - اشتغال کارگزاران در امر گزینش کشور در صورت تایید صلاحیت به ترتیب
مقرر در قانون گزینش و قانون تسری، منوط به طی دورههایآموزشی مقرر خواهد بود.
ماده 8 - وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه میتواند در جلسات هیات عالی در
موارد ذیل شرکت نماید:
1 - تصویب دستورالعمل یا رویه خاص دستگاه ذیربط.
2 - ایجاد هیات جدید، ادغام یا انحلال هیات مرکزی دستگاه ذیربط.
3 - اعلام نظر نهایی نسبت به موارد خاص و مورد اختلاف در مورد نمایندگان وزراء در
هیاتها، اعضای هستهها شکایات و گزارش بازرسی حسبتشخیص هیات عالی.
4 - درخواست وزیر جهت شرکت در جلسه.
ب - هیات مرکزی گزینش
ماده 9 - جلسات هیات با حضور اکثریت اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات آنان با حداقل
دو رای معتبر خواهد بود.
ماده 10 - هیات موظف است بر اساس دستورالعمل هیات عالی نسبت به استعلام سوابق
پذیرفته شدگان در کلیه آزمونها و یا معرفی شدگانموضوع ماده (2) قانون گزینش و
مشمولین ماده واحده قانون تسری از بانک اطلاعاتی موضوع ماده (5) این آئیننامه و
سایر مراجع ذیربط اقدام نماید.
ماده 11 - هیات میتواند با توجه به حجم فعالیتها، توسعه یا کاهش فعالیتهای
موجود، پراکندگی جغرافیایی واحدهای وابسته و تابعه در مرکز واستانها و سایر
ضرورتهای مرتبط با امر گزینش، نسبت به ایجاد، ادغام و یا تفکیک هستهها با رعایت
مقررات مربوط اقدام نماید.
تبصره 1 - در جهت تسریع جذب نیرو و احتراز از ایجاد تشکیلات غیر ضرور در واحدهای
تابعه و استانی دستگاهها هیات میتواند عنداللزومیکی از واحدهای هسته را تشکیل
داده و سایر امور مربوطه را توسط یکی از هستههای مرکزی و استانی، منطقهای و یا
سیار با رعایت قانون گزینش واین آئیننامه انجام دهد.
تبصره 2 - در صورتی که اقدامات موضوع این ماده با تایید هیات عالی مستلزم افزایش
پستهای سازمانی باشد مراجع قانونی ذیربط نسبت به تاییدآن عمل خواهند نمود.
ماده 12 - هیات موظف است نسبت به انجام امور گزینش خواهران متقاضی، توسط خواهران
با رعایت مقررات قانون تسری و قانون گزینش براساس دستورالعملی که به تصویب هیات
عالی میرسد اقدام نماید.
تبصره 1 - هیات عالی موظف است به تناسب حجم فعالیت گزینش خواهران کشور و به منظور
پشتیبانیهای علمی، فنی، اجرایی، آموزشی،نظارت و بازرسی آنها نسبت به پیشبینی
سازمان کار مناسب اقدام نماید.
تبصره 2 - هیات و هسته موظفند متناسب با جذب نیروهای مورد نیاز دستگاه بر حسب
جنسیت، نسبت به ارائه سازمان کار و همکاری نیروهایخواهر یا برادر واجد شرایط مقرر
در ماده (13) قانون گزینش اقدام نمایند.
ماده 13 - هیات موظف است پس از انتخاب نیروهای مقرر در بند (4) ماده (5) قانون
گزینش (غیر از اعضاء هیات) نسبت به تشکیل پرونده وبررسی سوابق آنان اقدام و پس
از احراز شرایط مقرر در ماده (13) قانون گزینش موارد را جهت تایید نهایی به هیات
عالی ارسال نماید.
ماده 14 - هر گونه جابجایی و نقل و انتقال اعضاء هستهها و کارکنان دبیرخانه هیات
با هماهنگی هیات و سایر کارکنان هسته با هماهنگی هستهانجام میگیرد.
تبصره - بکارگیری نیروهای مورد نیاز دبیرخانه هیات، به پیشنهاد مسئول دبیرخانه و
تایید هیات خواهد بود.
ج - هسته گزینش
ماده 15 - انجام مراحل اجرائی گزینش متقاضیان و داوطلبان موضوع قانون گزینش به
عهده هسته است که مرجع ابتدایی صدور آراء گزینشمیباشد.
تبصره - آراء صادر شده توسط هستهها در رابطه با مشاغل حساس در صورت تنفیذ هیات
مربوطه قابل اجرا خواهد بود و هیات میتوانداختیارات موضوع این تبصره را به هسته
تفویض نماید.
ماده 16 - صدور رای در گزینش افراد با حضور سه عضو که با حکم دبیر هیات منصوب
میشوند انجام میگیرد و تصمیمات آنها با اکثریت آراءمعتبر است.
تبصره - مرحله اول تجدید نظر با حضور دو عضو دیگر هسته و یکی از اعضاء قبلی و با
رعایت اکثریت آراء در اخذ تصمیمات انجام میگیرد.
ماده 17 - مدیر هسته که از بین اعضا و با حکم دبیر هیات منصوب میگردد مستقیما
مسئولیت واحد امور اجرائی هسته را بر عهده خواهد داشت.
ماده 18 - افرادی که در پستهای سازمانی گزینش با رعایت کلیه مقررات مربوطه منصوب
میشوند در صورتی که مجموع وجوه دریافتی آنان نسبتبه حقوق و مزایای شغل قبلی کاهش
پیدا نماید، از تفاوت تطبیق بهرهمند خواهند شد.
د - دستگاهها
ماده 19 - به منظور اجرای امور گزینش در موعد مقرر، نهاد و دستگاه موظفند حسب
مورد کلیه امکانات مورد نیاز هیات عالی، هیاتها و هستههایتابعه اعم از فضا،
وسیله نقلیه، نیروی انسانی مورد نیاز، منابع مالی (با بهرهمندی از تمامی مزایای
مشابه کارکنان آن نهاد یا دستگاه) و سایر خدماتپشتیبانی را تامین نمایند.
تبصره - هیات موظف است در موارد استثنایی و پیشبینی نشده فهرست نیازهای خود و
هستههای تابعه را به امکانات و نیروی انسانی یک ماهقبل از شروع انجام امور گزینش
به وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اعلام نماید.
ماده 20 - سازمان و سایر مراجع ذیربط مکلفند قبل از تصویب تشکیلات هیات و هسته و
همچنین در تهیه و تدوین طرحهای طبقهبندی مشاغلدستگاههای اجرایی، نظر هیات عالی
را اخذ و با رعایت آن اقدام نمایند.
تبصره 1 - طراحی و تنظیم تشکیلات سازمانی هستههای گزینش و دبیرخانه هیاتها بر
اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط هیات عالی تهیهو ابلاغ میگردد.
تبصره 2 - واحد سازمانی هسته زیر نظر بالاترین مقام دستگاهی که هسته در آن ایجاد
شده در تشکیلات سازمانی تعیین میگردد سازمان و سایرمراجع ذیربط مکلفند در طراحی
تشکیلاتی دستگاهها این امر را رعایت نمایند.
تبصره 3 - هر گونه پیشنهاد تغییر در تشکیلات و پستهای سازمانی هسته با تایید هیات
و رعایت مقررات مربوطه خواهد بود.
تبصره 4 - پستهای سازمانی اعضاء هسته در امتداد پستهای دبیرخانه هیات پیشبینی
میگردد.
ماده 21 - سازمان برنامه و بودجه موظف است همه ساله با کسب نظر هیات عالی گزینش
ضمن اختصاص ردیف مستقل بودجهای برای هر یک ازهیاتها در زیر ردیف دستگاه مربوطه،
اعتبار مورد نیاز هیات و هستههای ذیربط را تامین نماید.
تبصره - به منظور تامین بودجه مورد نیاز هیاتها و هستهها در سال 1377، دستگاه
موظف است بر اساس پیشنهاد هیات، اصلاحات لازم را در متنموافقتنامه متبادله با
سازمان برنامه و بودجه به عمل آورده و سازمان مزبور نیز موظف به تامین اعتبار مورد
نیاز هیات ذیربط خواهد بود.
ماده 22 - دستگاه پس از اخذ مجوز استخدامی، در اجرای ماده (16) قانون مراتب را
جهت طی مراحل گزینش کتبا به هیات اعلام مینماید وهمچنین دستگاه مکلف است
داوطلبان موضوع ماده (2) قانون گزینش را با رعایت سایر مواد این آئیننامه قبل از
انتصاب یا بکارگیری و یا اتخاذ تصمیمدر رابطه با سایر موارد مقرر در ماده مزبور
جهت طی مراحل گزینش معرفی نماید.
تبصره - در صورت نیاز به انجام مصاحبههای تخصصی و علمی با داوطلبان، حضور یک
صاحبنظر به نمایندگی از هیات یا هسته ضروریمیباشد. دستورالعمل این تبصره توسط
هیات عالی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده 23 - واحد کارگزینی یا عناوین مشابه اداری در دستگاه مکلف است به محض دریافت
نظر گزینش مبنی بر عدم موافقت با ادامه خدمتداوطلب، نسبت به قطع رابطه استخدامی
وی (و در مورد استخدام رسمی قبل از تبدیل وضع به رسمی قطعی) اقدام نماید.
تبصره 1 - در موارد تمدید قرارداد و تبدیل وضع تا قطعی رسمی، در صورتی که کارمند
نسبت به نظر گزینش در مهلت مقرر اعتراض نمایدانتصاب افراد دیگر در پستهای مربوط
به آنان تا رسیدگی به اعتراض در هیات (مرحله دوم تجدید نظر حداکثر سه ماه) مجاز
نخواهد بود و در موارد لغوتعهد خدمت، نیاز به اخذ مجوز استخدامی جدید نمیباشد.
تبصره 2 - در موارد استثناء مدت مزبور طبق نظر هیات عالی تعیین خواهد شد.
تبصره 3 - در مواردی که پس از تجدید نظر اول یا دوم، داوطلب محق تشخیص داده شود
بابت ایام عدم اشتغال از حقوق آمادگی به خدمتبهرهمند خواهد شد و در صورتی که حکم
تداوم خدمت با رعایت غمض عین از بعض شرایط صادر بشود حقوقی بابت ایام مزبور، تعلق
نگرفته ولیکنایام مذکور به عنوان سابقه خدمت تلقی خواهد شد. تشخیص غمض عین طبق
دستورالعمل هیات عالی، با هیات خواهد بود.
ماده 24 - در مواردی که نظر گزینش در مقطع رسمی آزمایشی تا قبل از انقضای مدت
خدمت آزمایشی بر عدم پذیرش باشد و مستخدم تقاضایتجدید نظر نماید، صدور حکم قطعی
رسمی منوط به اخذ نظر گزینش مبنی بر پذیرش مستخدم مذکور میباشد و زمان رسیدگی در
تجدید نظر اول ودوم به زمان مدت خدمت آزمایشی افزوده خواهد شد.
ماده 25 - واحدهای کارگزینی یا عناوین مشابه اداری در دستگاه موظفند در صورتی که
نظریه مثبت هیات یا هسته نسبت به صدور حکم استخدامقطعی کارمندان آزمایشی اعلام
نشده باشد، حداقل (6) ماه قبل از انقضای خدمت آزمایشی نظر هسته یا هیات را راجع به
صدور حکم استخدام قطعیآنان استعلام نمایند. در غیر اینصورت متخلف به مراجع ذیربط
معرفی میشود.
تبصره 1 - هیات یا هسته (در صورت تفویض اختیار از سوی هیات به هسته) حسب مورد
موظف است قبل از پایان مدت مقرر خدمت آزمایشیمستخدم نظر خود را به واحد کارگزینی
یا واحد امور اداری دستگاه اعلام نماید، در غیر اینصورت واحدهای مذکور در موعد
قانونی اقدام خواهند نمود.
تبصره 2 - واحدهای کارگزینی یا عناوین مشابه اداری در دستگاه موظفند یک نسخه از
احکام صادره در هر مقطع از استخدام را به هیات یا هستهمربوطه ارسال نمایند.
تبصره 3 - در مواردی که در زمان ابلاغ این آئیننامه کمتر از (6) ماه به زمان
انقضای مدت خدمت آزمایشی مستخدم مانده باشد، کارگزینی وعناوین مشابه اداری موظفند
به منظور صدور حکم قطعی سریعا نظر گزینش را اخذ نمایند.
ماده 26 - تاریخ صدور رای مبنی بر عدم پذیرش توسط هسته، هیات و هیات عالی مبنای
عدم اشتغال و یا قطع رابطه استخدامی توسطکارگزینیها یا واحدهای اداری مشابه در
دستگاه میباشد در این صورت پرداخت وجه بابت کارکرد مستخدم از زمان صدور رای هسته
تا زمان صدورحکم کارگزینی حداکثر تا مدت یک ماه بلامانع میباشد.
ماده 27 - دبیرخانه هیات که زیر نظر هیات و در حوزه ستادی دستگاه مستقر میباشد
به عنوان واحد ستادی و اجرایی هیات جهت تحقق وظایفمحوله از جمله موارد ذیل اقدام
مینماید:
- تهیه پیشنویس بخشنامهها و دستورالعملها و فرمهای لازم داخلی
- انجام امور بررسی صلاحیت اعضاء هستهها و کارکنان دبیرخانه و تهیه گزارشات لازم
جهت طرح در هیات.
- بررسی نمودار تشکیلات، تشکیلات تفصیلی و بودجه مورد نیاز هیات و هستههای تابعه
و پیشنهاد به هیات.
- انجام کلیه امور پشتیبانی، اداری، روابط عمومی، تدارکات و... هیات مرکزی.
- انجام اقدامات لازم جهت اجرای برنامههای آموزشی کارکنان در چارچوب مصوبات هیات
عالی.
- پیگیری اجراء کلیه مصوبات و تصمیمات متخذه توسط هیات عالی و هیات مرکزی در
هستههای تابعه.
- برنامهریزی و نظارت بر اجرای امور رایانهای.
فصل چهارم - نظارت و بازرسی و رسیدگی به شکایات
ماده 28 - هیات موظف است با توجه به ضوابط و معیارهای مقرر در قانون گزینش و نیز
بر اساس دستورالعمل هیات عالی نسبت به اجرای ضوابطو مصوبات و بررسی عملکرد
هستهها و سیر مراحل گزینش متقاضیان نظارت دقیق نماید و عنداللزوم در آراء صادره
تجدید نظر نماید.
تبصره - دبیر هیات و مدیر هسته با رعایت مقررات گزینش، پاسخگوی مراجع رسمی مقرر
در قانون گزینش و این آئیننامه میباشند.
ماده 29 - هیچیک از اعضای هیات، هسته، محققین و مصاحبهگران گزینش را نمیتوان در
ارتباط با وظایفی که طبق قانون گزینش برای جمعآوریاطلاعات، مدارک و همچنین صدور
رای دارند تحت تعقیب قضایی قرار داد.
تبصره - در صورتی که هر یک از افراد فوق مرتکب جرائم عمومی و یا تخلفات اداری
گردند پرونده آنان حسب مورد توسط هیات عالی یا هیاتمربوطه به مراجع قضائی،
هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری و یا سایر مراجع ذیربط ارجاع خواهد شد.
ماده 30 - دیوان عدالت اداری در زمان رسیدگی به شکایات مقرر در تبصره (3) ماده
(14) قانون گزینش از حیث نقض قوانین و مقررات در هرمرحله نسبت به استعلام نظر
هیات یا هیات عالی اقدام و پس از بررسی و استماع نظرات، رای خود را صادر مینماید.
ماده 31 - هیات عالی میتواند برای رسیدگی به هر گونه پرونده و سوابق گزینشی،
نسبت به تشکیل کمیته یا کمیتههای بررسی مرکب از 3 تا 5 نفراز افراد ذیصلاح در
امور گزینش با رعایت شرایط مقرر در ماده 13 قانون گزینش اقدام نماید.
تبصره - کلیه اقدامات اجرایی گزینش موضوع ماده فوق از قبیل انجام تحقیقات،
مصاحبه، نظردهی توسط دبیرخانه هیات عالی انجام میشود.
ماده 32 - هیات و هسته (با نظر هیات) میتوانند در مواقع کثرت کار نسبت به تشکیل
کمیتههای بررسی مرکب از 3 تا 5 عضو واجد شرایط مقرردر ماده (13) قانون گزینش پس
از تایید اعضاء توسط هیات عالی به منظور بررسی مقدماتی و ارائه نظریه به هیات یا
هسته اقدام نمایند.
ماده 33 - هرگونه رسیدگی به تخلفات گزینشی (عدم رعایت مقررات گزینش) کارکنان
گزینش کشور بر اساس تبصره (2) ماده (14) قانون گزینشتوسط هیات مربوطه و هیات عالی
خواهد بود.
ماده 34 - هر یک از مراجع تجدید نظر اول و دوم و همچنین دیوان عدالت اداری فقط
یکبار میتوانند نسبت به یک شکایت رسیدگی و اقدام بهصدور رای نمایند.
ماده 35 - افرادی که بعد از ابلاغ قانون گزینش واجد شرایط عمومی یا انتخاب اصلح
تشخیص داده نشده و قبلا اعتراض ننمودهاند میتوانندحداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ
این آئیننامه اعتراضیه خود را تحویل نمایند که در این صورت هیات، مسئول رسیدگی به
آن خواهد بود.
ماده 36 - ماموران تحقیق و مصاحبهگران مراحل اول و دوم تجدید نظر یک پرونده،
مستقل از یکدیگر خواهند بود.
فصل پنجم - سایر مقررات
ماده 37 - شروع به طی مراحل گزینش در ورود به خدمت منوط به اعلام کتبی واحد
کارگزینی یا عناوین مشابه اداری دستگاه میباشد.
ماده 38 - آراء و نظرات هیات و هسته تنها برای احراز صلاحیت شغلی داوطلبان در
محدوده قانون گزینش مناط اعتبار است.
ماده 39 - در صورتی که داوطلب کلیه مراحل گزینشی را قبلا طی کرده باشد (اخذ نظر
موافق)، بهنگام تمدید قرارداد یا تبدیل وضع استخدامی وموارد انتقال یا ماموریت به
دستگاههای دیگر و همچنین بورسیههای داخل و خارج کشور، فاصله زمانی آخرین بررسی تا
زمان طرح موضوع در هیات یاهسته برای احراز حال فعلی وی با رعایت ضوابط عمومی یا
انتخاب اصلح ملاک عمل در گزینش خواهد بود. در موارد استثناء طبق نظر هیات و
یاهیات عالی عمل خواهد شد.
تبصره - هر گونه استفاده از کارکنان شرکتهایی که جهت انجام امور خدماتی طرف
قرارداد دستگاههای اجرایی میباشند در مشاغل اداری وکارشناسی، آموزشی و حساس منوط
به تایید گزینش خواهد بود. نحوه بررسی گزینش در مورد اینگونه نیروها بر اساس
دستورالعملی خواهد بود کهتوسط هیات عالی تنظیم و ابلاغ میگردد.
ماده 40 - تاریخ دریافت لیستهای درخواستی و مورد نیاز هیات و هسته و مدارک
شناسایی متقاضیان از کلیه مراجع و واحدهای مسئول مقرر درماده (2) قانون گزینش اعم
از سازمان سنجش و سایر مراجع برگزار کننده آزمونهای علمی، استخدامی و کارگزینیها،
ملاک شروع امر گزینش موضوعزمان مقرر در ماده 16 "قانون گزینش" میباشند.
تبصره - مراجع مقرر در این ماده موظفند هماهنگیهای لازم را به منظور زمانبندی
انجام امر گزینش با هیات یا هسته معمول دارند.
ماده 41 - نحوه طبقهبندی اسناد و پروندههای گزینشی، نگهداری و نقل و انتقال
آنها و چگونگی انجام مکاتبات طبقهبندی شده در هیاتها وهستهها و همچنین احصاء
مشاغل حساس (علاوه بر موارد مذکور در تبصره (2) ماده (4) این آئیننامه) حسب
ضوابطی خواهد بود که توسط هیاتعالی و با همکاری "سازمان" و وزارت اطلاعات تهیه و
ابلاغ میگردد.
ماده 42 - بکارگیری مستخدمین رسمی و ثابت که رابطه استخدامی آنان به هر علت قطع
شده باشد مستلزم طی مراحل گزینش خواهد بود.
ماده 43 - کلیه اطلاعات به دست آمده در مراحل مختلف گزینش به صورت محرمانه در
پرونده گزینش داوطلبان ثبت و ضبط میگردد، و افشایآن مجاز نمیباشد و با متخلفین
طبق مقررات مربوطه برخورد خواهد شد.
تبصره - در صورت درخواست داوطلبان، موارد به صورت کلی، محرمانه و کتبی به وی
اعلام شود.
ماده 44 - ارزشیابی سالانه مسئول و معاونین دبیرخانه هیات و اعضای هستههای گزینش
کشور توسط هیات و سایر کارکنان دبیرخانه توسطمسئول دبیرخانه با رعایت سلسله مراتب
مربوطه و طبق ضوابط حاکم بر ارزشیابی کارکنان دولت، صورت خواهد گرفت.
تبصره - ارزشیابی سایر کارکنان هسته گزینش طبق ضوابط مزبور بر اساس دستورالعملی
خواهد بود که به تایید سازمان خواهد رسید.
ماده 45 - فرایند بررسی نیاز و صدور مجوز استخدام و برگزاری آزمون عمومی، آزمون
علمی و گزینش از یکدیگر منفک بوده و دستگاه حسبقوانین و مقررات موضوعه وظایف خود
را انجام داده و هماهنگی لازم با هیات یا هسته (در غیر موارد بررسی نیاز و صدور
مجوز) را طبق دستورالعملصادره از هیات عالی بعمل خواهد آورد.
ماده 46 - ملاک زمان مقرر در ماده (14) قانون برای رسیدگی به شکایات داوطلبان یکی
از زمانهای ذیل خواهد بود:
الف - آگهی در جراید کثیرالانتشار (حداقل یکبار) برای پذیرفتهشدگان علمی و
نهایی توسط مراجع برگزار کننده آزمون (با شرط اعلام قبلی زماننتیجه به کلیه
داوطلبان)
ب - دریافت کارنامه مبنی بر عدم پذیرش داوطلب از مراجع برگزار کننده آزمون و
همچنین دریافت حکم توسط شخص متقاضی از طریق پستسفارشی.
ج - تاریخ ابلاغ حکم توسط اداره کارگزینی یا عناوین مشابه در دستگاه (طبق تبصره
(1) ماده (90) آئین دادرسی مدنی).
د ـ تاریخ ابلاغ رای توسط هیات یا هسته به فرد ذینفع
تبصره - کلیه مراجع برگزار کننده آزمون، بخشهای اداری ذیربط، هیات و هستهها
مکلفند حسب یکی از موارد فوق نسبت به مطلع نمودنداوطلبان اقدام و از اصول آن
اطمینان حاصل نمایند.
ماده 47 - در مواردی که تبدیل وضع استخدامی مستخدم رسمی آزمایشی بر اساس نظر
گزینش ذیربط به استخدام رسمی قطعی میسر نمیگرددادامه اشتغال وی به صورت پیمانی
یا قراردادی در صورت تایید گزینش و نیاز دستگاه مربوط مجاز خواهد بود.
تبصره - تبدیل وضع افراد موضوع ماده فوق از قراردادی یا پیمانی به رسمی آزمایشی
پس از اعلام نظر گزینش بلامانع خواهد بود.
ماده 48 - مؤسسات خارج از شمول قانون گزینش و قانون تسری بدون اخذ مجوز رسمی از
هیات عالی و رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط بهگزینش نمیتوانند از نام هیات یا
هسته استفاده نمایند.
ماده 49 - هر گونه به کارگیری افراد غیر واجد شرایط مقرر در ماده (13) قانون
گزینش و موارد مندرج در این آئیننامه توسط دستگاه، نهاد، هیات وهسته در امر
گزینش کشور مطلقا ممنوع است و در صورت بکارگیری، هیات عالی رأسا نسبت به عزل آنها
و تعیین جانشین اقدام مینماید.
ماده 50 - هیاتها موظفند نسبت به استعلام از سوابق سیاسی (تبصره 3 ماده 2)
مشمولین ماده (2) قانون گزینش از وزارت اطلاعات و سایر مراجعذیربط حسب مورد اقدام
نمایند و وزارت اطلاعات و سایر مراجع مقرر در ماده (17) قانون گزینش نیز موظفند
حداکثر ظرف مدت دو ماه در خصوصموارد درخواستی، کتبا به همراه مدارک (در حد
مقدور) اعلام نظر نمایند در غیر این صورت هیات یا هسته میتوانند اقدام نمایند.
بدیهی است درصورت دریافت نظر مراجع مذکور تا قبل از انقضای مدت خدمت آزمایشی،
مراتب توسط هیات یا هسته ترتیب اثر داده خواهد شد.
تبصره 1 - در مواردی که نظر مراجع فوقالذکر پس از انقضای مدت خدمت آزمایشی واصل
گردد و حکم قطعی رسمی صادر شده باشد، موردجهت رسیدگی به هیاتهای رسیدگی به تخلفات
اداری دستگاه ذیربط ابلاغ میگردد.
تبصره 2 - مکاتبه با وزارت اطلاعات از طریق هیات و سایر مراجع مقرر توسط هسته نیز
میتواند انجام گیرد.
ماده 51 - عدم پذیرش در گزینش و در یک مقطع زمانی و یا یک آزمون، مانع از شرکت در
آزمونهای بعدی و انجام گزینش مجدد نخواهد بود.
ماده 52 - دبیر هیات و مدیر هسته با هماهنگی بالاترین مقام دستگاه ذیربط حسب مورد
در جلسات شورای معاونین و یا مدیران شرکت خواهندکرد.
آئیننامه فوق مشتمل بر پنجاه و دو ماده و چهل تبصره در مورخ بیست و پنجم مرداد
ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و هفت در جلسه مشترک کمیسیونآموزش و پرورش و امور
اداری و استخدامی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی - علیاکبر ناطقنوری